Online Marketing Budget tips
Het budget kan een stroomversneller of een anker zijn voor jouw digitale schip. Een goede controle over het budget geeft de rest van de organisatie vertrouwen. Met dit vertrouwen kun je grotere stappen zetten.
#39 Maak een dashboard
Een dashboard zorgt voor focus op de belangrijkste KPI`s van het team. Voor veel organisaties is het worstelen om een overzichtelijk dashboard te bouwen. Gelukkig kan je tegenwoordig heel ver komen met Google Spreadsheets. Je kan via de ‘Add-ons’ koppelingen leggen met Google Analytics, Google Ads, Facebook Ads, Mailchimp, Jira en Asana. Hiermee kan je vaak de basis van je dashboard al leggen. Wil je in de toekomst spannendere dingen in je dashboard visualiseren, dan is Klipfolio of Cyfe een goede optie.
Wij werken zelf met Google Data Studio. Ben je handig met Excel, dan kom je hiermee ook een heel eind. Google Data Studio is gemaakt voor het maken van dashboards en rapportages.
#40 Zorg voor constant overzicht van budget
Budget is dé metric om in de gaten te houden. Fouten in het budget kunnen zeer belemmerend zijn voor je digitale groei. Zorg dat je altijd ergens binnen 1 oogopslag je budget kan zien. Of dit nu een bedrag per maand of een bedrag per klant/lead is. Het meest eenvoudig is het om dit in het dashboard te verwerken. Koppel hierin met je belangrijkste advertising platforms.
#41 Zorg voor beheersbare advertentie structuren
Uiteraard wil je kosten van je advertenties graag onder controle houden. Het belangrijkste voor controle is structuur. Structuur zorgt ervoor dat je optimaal kan investeren. Je wilt namelijk niet dat jouw best presterende advertenties minder worden getoond door een tekort aan budget. Hoe je de beheersbare structuur precies opzet hangt af van de omvang van jouw account. De vraag die je jezelf moet stellen is of je er in jouw huidige structuur toe in staat bent om budget altijd aan de meest effectieve advertentie toe te wijzen
#42 Stel vast werking advertentiebudget vast
Het vaststellen van de budgetwerkwijze en de verwachtingen daarover is belangrijk. Er zijn grofweg 2 manieren waarop budget kan worden toegewezen binnen organisaties via CPA of vast budget per periode. Bij een vast budget is er een bedrag per periode dat mag worden besteed. Het resultaat van de besteding heeft (meestal) invloed op de budgetten voor de volgende perioden.Bij CPA wordt er een afspraak gemaakt over hoeveel een actie mag kosten. Dit kan per dag, week of maand worden berekend. Rekenvoorbeeld: De CPA is 10 euro, dat betekent dat bij 10 acties het budget 100 euro is. Omdat groei een doorlopend proces is, heeft de CPA-methode onze voorkeur. Onze grootste voorkeur is een ‘blended’ CPA. Dit betekent één CPA over alle acties. Dus niet een CPA per kanaal of zelfs binnen een kanaal.
Zelf ook aan de slag
Lees meer over hoe je succesvol een Digitaal Team bouwt
Het bouwen van een succesvol digitaal team kent vele uitdagingen. In dit handboek lees je allerlei tips van onze kant hoe je dit het beste op kunt pakken. Heb je vragen, dan weet je ons te vinden. Heel veel succes!
ONZE KLANTEN
We zijn de betrouwbare partner voor de mooiste merken en organisaties
Haal resultaat
Jouw budget, beter besteed?
Wij helpen je graag met meer uit jouw budget te halen. Door jouw budget optimaal te besteden haal je meer uit elke euro. Zo zorgt resultaat voor groei.